Introducere în Sănătatea Orală şi Dentară

Alimentaţia

În ce constă o alimentaţie corectă?
O alimentaţie corectă presupune o dietă echilibrată, care să asigure organismului nutrimentele necesare pentru sănătate. Organismul nostru se reînnoieşte în fiecare zi, prin muşchi, oase, piele şi sânge. Alimentele pe care le consumăm ajută la formarea de ţesut nou. Dacă dieta are un aport scăzut de nutrimente, implicit va fi afectată şi rezistenţa la infecţii a cavităţii bucale.

Dacă nu asigurăm copiilor noştri o dietă echilibrată, dinţii lor nu se vor dezvolta corect. Pentru a avea dinţi puternici, rezistenţi la carii, copiii au nevoie de o dietă echilibrată, cu accent pe calciu, fosfor şi un aport corespunzător de fluor.

De câte tipuri sunt nutrimentele?
O dietă echilibrată trebuie să conţină următoarele nutrimente:

  • anumiţi carbohidraţi
  • acizi graşi esenţiali (se găsesc în grăsimi)
  • aminoacizi esenţiali (se găsesc în proteine)
  • 15 vitamine
  • aproximativ 25 de minerale
  • apă

Deoarece organismul nostru nu poate sintetiza toate nutrimentele de care avem nevoie, în special unele vitamine, sursa acestora o constituie alimentele sau suplimentele. Ministerul Agriculturii din SUA recomandă următorul plan zilnic de consum pentru populaţie:

  • 6 - 11 porţii de produse de panificaţie şi cereale
  • 3 - 5 porţii de legume
  • 2 - 4 porţii de fructe
  • 2 - 3 porţii de produse lactate
  • 2 - 3 porţii de carne, pui, peşte, ouă, fasole sau nuci

De ce este importantă o alimentaţie corectă?
O dietă săracă poate duce la afecţiuni gingivale şi la formarea cariilor dentare. Alimentele bogate în carbohidraţi, zaharuri şi amidon contribuie la producerea de acizi în placa bacteriană, acizi care atacă smalţul dentar. În cele din urmă, acţiunea acizilor duce la formarea de cavităţi, în urma prăbuşirii smalţului dentar.

Dacă totuşi consumaţi alimente cu conţinut de zaharuri şi amidon, încercaţi să o faceţi în timpul meselor şi nu între mese, şi evitaţi alimentele aderente, care favorizează acumularea plăcii bacteriene. Majoritatea alimentelor deja conţin substanţe care produc acizi, deci numai prin limitarea expunerii la acestea veţi reduce atacul acizilor asupra smalţului. De asemenea, în timpul meselor creşte fluxul salivar, care ajută la curăţarea gurii de particulele alimentare.

*Ghidul complet al igienei dentare, Jeffrey F. Taintor, medic specialist în chirurgie dentară, doctor în ştiinţe, şi Mary Jane Taintor, 1997.






Un Ghid pentru Periaj
Testaţi-vă talentul de periaj cu periuţa noastră FUN 3-D.

ColgatePalmolive.ro  |  Colgate.ro  |  Aspecte Legale / Confidențialitate  |  Colgate.com Harta Site-ului  |  Politica privind modulele cookie  |  Contactează-ne
© Compania Colgate-Palmolive. Toate drepturile rezervate.
You are viewing the Romanian site.